Bygging av TangBand W3-871SC monitorer

Sommeren nærmer seg, masser av verktøy er på plass og lysten på å bygge litt høyttalere har meldt seg. Første forsøk er basert på dette designet http://www.vikash.info/audio/W3-871S/

Elementene er nærmest latterlig små, og koster under 200,- i Norge fra www.dynabel.no

Mine høyttalere avviker noe fra de oppgitte målene siden jeg ønsker å ha massiv eik som baffel (145x15mm). I tillegg har jeg valgt dobbel topp for å minimere vibrasjoner. Innvendige mål er endret marginalt, og er 2.92 liter sammenlignet med 2.86 liter.

Mål

  • Front/bakplate 145 x 211mm
  • Sideplater 138 x 211mm
  • Topp/bunn 121 x 138mm (merk at du trenger  3 like plater pga dobbel topp)

Delefilteret/sugekretsen er relativt lik, men siden 0.7mH ikke er lett å få fatt på så ble dette en 0.68mH luftspole. Motstand er 6.8ohm, kondensator på 3.3uF

Sugekrets/notch for TangBand W3-871SC

Når det gjelder finish så gjenstår så å si alt… Kabinettet er limt med polyurethan lim, og det holder i massevis til en såpass liten høyttaler med 3″ elementer. Jeg har vurdert helsparkling og svart finish med eik i front, men etter et besøk på den lokale trelasten idag  fant jeg noe mahogny 0.6mm bladfiner som så ganske fin ut. Som en konsekvens av dette så utgår muligens fronten i eik til fordel for 19mm MDF og bladfiner (eika til 139,- pr løpemeter ble uansett ble kjøpt inn til Cyburgs Needle-prosjektet jeg skal ha på hytta, så den er ikke bortkastet…)

Bilder vil komme etterhvert som byggeprosessen skrider frem.

Lytteinntrykk

Tja… Har bare bygget en høyttaler delvis ferdig, og måtte naturligvis slenge sammen delefilteret med gode, gammeldagse sukkerbiter, tvinne litt kabler på element og terminaler og feste baffelen med maskeringstape (!) pluss etpar tvinger for å teste lyden. Et relativt døvt eksperiment med en enkelt høyttaler, men denne lille rakkeren gir overraskende mye lyd. Følsomheten er et kapittel for seg (ca 80dB/1W) og uten å ha noe empiri her så vil jeg tro at disse krever noen kvalitetswatt for å spille bra. Jeg har enn så lenge brukt en Yamaha RX-V663 (første gang jeg har brukt forsterkerdelen i denne….) og den holder nok mål. Som vanlig er det Yello som står i spilleren når dynamikk skal testes. Både Fat Cry (fra Zebra) og Capri Calling (fra Baby) spilte overraskende høyt før distorsjonen ble merkbar. Sykt utslag på det lille elementet ihvertfall (se YouTube for å se hva jeg mener…). Når bygget omsider er ferdig så skal den testes både med Mengyue 2 x 8 watts rørforsterker og Emotiva MPS-2 for å se om disse gir merkbare forskjeller lydmessig.

Spesifikasjonene sier vel at maks belastning er 25watt, og det betyr vel at maks SPL vil være ca 93dB i et vanlig lytterom med 25 watt inn. Det holder i massevis for normal lytting, men jeg vil tro mange ønsker å supplere med en sub og dele ved 100-120hz for å unngå for mye utslag på 3″ elementet. Uansett vil de neppe duge til festspilling og Gangsta rap. Da er det sikkert like greit å grave frem de store Klipsch’ene, kople på sub’en og vri til det blir mørt og småsårt i øreregionen.

Blir helgens dugnad på hytta en kort seanse så blir forhåpentligvis begge høyttalerene ferdig monterte så de kan testes og spilles inn før jeg går løs med overfres og fineren.

To Be Continued….

Legg igjen en kommentar

